Lukt het tijdelijk of voor een langere periode niet om het huishouden helemaal zelf te doen? En heeft u bij het huishouden extra hulp nodig? Dan kunt u voor één of meerdere dagen per week huishoudelijke hulp krijgen via uw gemeente. En in de meeste gevallen met een (gedeeltelijke) vergoeding van uw gemeente.

Het verschil tussen thuiszorg en huishoudelijke hulp

Huishoudelijke hulp in de vorm van vaste ondersteuning bij zorgtaken in huis valt onder thuiszorg. Vergoedingen voor deze zorg worden vanuit verschillende zorgwetten geregeld en zijn afhankelijk van het type ondersteuning en uw persoonlijke situatie. Het kan variëren van hulp bij huishoudelijk werk, hulp bij zorgtaken, tot verpleging aan huis. Om de verschillen hierin duidelijk te maken, zetten we de verschillende soorten zorg en vergoedingen voor u op een rij.

Praktische ondersteuning die een thuiszorg organisatie biedt

Ondersteuning bij huishoudelijk werk

Dit zijn de diensten zoals de zorg die wij Docura Thuiszorg leveren. Hieronder vallen werkzaamheden zoals: opruimen, stofzuigen, dweilen, sanitair en keuken.

Verzorging en verpleging thuis

Heeft u langdurige zorg nodig, zoals hulp bij het douchen, opstaan uit bed en eten. Of meer medische zorg zoals de verzorging van een wond, stomazorg en injecties geven.

Persoonlijke begeleiding

Denk hierbij aan hulp bij de administratie, iemand leren het huishouden zelf te doen of ondersteunen bij het verkrijgen van meer sociale contacten.

Wat doet een huishoudelijke hulp precies

Krijgt u ondersteuning bij het huishoudelijk werk, dan wordt er werk uit handen genomen door uw huis schoon te maken, of op orde te houden. Omdat de ondersteuning die een huishoudelijke hulp biedt per persoon verschillend is, stellen veel thuiszorg organisaties na de aanmelding eerst een werkplan met u op. Hierin worden alle afspraken vastgelegd rondom de huishoudelijke taken die er in huis gedaan moeten worden. Dat varieert van bespreken van de precieze huishoudelijke taken die uitgevoerd worden, voorkeuren die u heeft, tot in welke vertrekken er schoongemaakt wordt.

Voorbeeldtaken van huishoudelijke ondersteuning

Wat een hulp in de huishouding precies bij u in huis doet, hangt af van uw behoefte. Maar om een idee te krijgen van de werkzaamheden hebben we wat taken op een rij gezet: 

Wat kost een huishoudelijke hulp

Heeft u ondersteuning bij het huishoudelijk werk nodig? Omdat het tijdelijk of voor langere duur niet meer lukt om het huishouden helemaal zelf doen? Dan kunt u in aanmerking komen voor een (gedeeltelijke) vergoeding voor huishoudelijke hulp via uw gemeente.

Een vergoeding voor huishoudelijke hulp wordt per gemeente geregeld en ingekocht via het sociaal loket of ook wel Wmo loket genoemd. De Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) is er voor iedereen die hulp in huis nodig heeft om thuis te kunnen blijven wonen. En voor mensen die niet meer zelfstandig

kunnen deelnemen aan de samenleving. Of u in aanmerking komt voor ondersteuning bij het huishouden en voor hoeveel dagen per week, wordt bepaald door uw gemeente.

Huishoudelijke hulp via de gemeente

Wilt u voor deze zorg in aanmerking komen? De eerste stap is telefonisch contact opnemen met het Wmo-loket in uw gemeente en een indicatie voor thuiszorg aanvragen. Zij kunnen u meer vertellen over de mogelijkheden, en of u in aanmerking komt voor een (gedeeltelijke) vergoeding. Wanneer blijkt dat u in aanmerking komt voor een vergoeding vanuit de Wmo, ontvangt u van hen een indicatie (beschikking) voor het aantal werkuren aan huishoudelijke hulp. U betaalt dan zelf alleen nog een eigen bijdrage van € 19,- per maand.

De medewerker van de gemeente, meldt u vervolgens aan bij de thuiszorgorganisatie van uw keuze. U kunt zelf bepalen van welke organisatie u huishoudelijke ondersteuning wilt ontvangen. Kiest u voor Docura Thuiszorg, dan nemen wij na aanmelding binnen vijf werkdagen contact met u op om een werkplan op te stellen en afspraken te maken. Ontvangt u al huishoudelijke ondersteuning van een organisatie, maar wilt u overstappen naar Docura Thuiszorg? Dat kan altijd. Neem gerust contact met ons op, wij helpen u graag verder.

Wat kunt u verwachten van Docura Thuiszorg?

Een belangrijke pijler in onze zorg is vertrouwde gezichten. Daarom werken we met vaste medewerkers bij u uit de buurt, die precies weten welke ondersteuning u nodig heeft. Deze hulp aan huis neemt werk uit handen door uw huis schoon te maken, of op orde te houden. En dat doen zij op een persoonlijke en doelgerichte manier. In de praktijk betekent dit; direct contact tussen u en de vaste huishoudelijke medewerker die u ondersteunt bij uw huishouden. En duidelijke afspraken over de werkzaamheden.

Om een hoge kwaliteit dienstverlening aan huis te garanderen, werken we met protocollen en instructies die actief worden nageleefd en gecontroleerd. Regelmatig krijgen medewerkers van Docura Thuiszorg (bij)scholing op het

gebied van verschillende thema’s binnen de huishoudelijke ondersteuning en thuiszorg.

Bij Docura Thuiszorg staat u als cliënt centraal

Heldere communicatie vinden we belangrijk. In onze informatiebrochure, te vinden in uw cliëntmap, is beschreven wat van iedereen verwacht wordt. Van ons als organisatie, onze medewerkers, de opdrachtgever en van u als cliënt. Omdat bij Docura u als cliënt centraal staat, betrekken we u graag bij veranderingen en verbeterpunten binnen onze organisatie. Wilt u hierover meedenken? Dat kan in ons cliëntenpanel.

De Rijksoverheid heeft een lockdown afgekondigd. Maar de thuiszorg gaat door! Wij blijven onze clienten van dienst zoals gebruikelijk.

Houd afstand, was de handen en bij klachten blijven we thuis.

Wij zijn trots op de inzet van onze medewerkers! Blijf gezond!

Het kabinet neemt maatregelen om stapeling van zorgkosten tegen te gaan. Onder voorbehoud: er komt een vast bedrag voor de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) van maximaal € 17,50. Daarnaast telt bij de Wet langdurige zorg (Wlz) eigen vermogen minder zwaar mee.

Vast bedrag Wmo

Ondersteuning vanuit de Wmo kost vanaf 1 januari 2019 voor alle huishoudens maximaal € 17,50 per vier weken. Bij de berekening van de eigen bijdrage wordt niet meer gekeken naar de hoogte van het inkomen en vermogen. U betaalt nooit meer dan € 17,50. Gemeenten kunnen wel een lagere eigen bijdrage vaststellen. Bijvoorbeeld voor huishoudens met een minimuminkomen.

In verband met de maatregelen omtrent het Coronavirus is onze telefonische bereikbaarheid voor onbepaalde tijd aangepast naar 08:30 uur tot 15:00 uur. Voor spoedgevallen zijn wij uiteraard wel bereikbaar tot 17:00 uur.

Wij trachten alle zorg zo veel als mogelijk door te laten gaan zoals gebruikelijk. Dit met inachtneming van extra maatregelen ter voorkoming van verspreiding van het virus en de gezondheid van onze medewerkers en cliënten.

Wij danken u hartelijk voor uw begrip en flexibiliteit.

AAA
Op deze pagina
Label
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram