U heeft via de gemeente of het buurtteam huishoudelijke hulp aangevraagd, omdat u hulp in het huishouden nodig heeft. Na een onderzoek van de gemeente komt u in aanmerking voor zorg. En deze heeft u toegewezen gekregen via de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning). Maar nu zit u met een aantal vragen waar u graag het antwoord op wilt weten. In deze blog gaan wij dieper in op de meest gestelde vragen.
Wat kost een huishoudelijke hulp?
U betaalt voor de meeste WMO hulp en ondersteuning € 19,- per maand. Deze bijdrage wordt het abonnementstarief genoemd. Het abonnementstarief geldt voor alle maatwerkvoorzieningen en voor algemene voorzieningen waarbij sprake is van een duurzame hulpverleningsrelatie.
Hoeveel uur per week ontvang ik hulp in de huishouding?
Zodra u voor de thuiszorgorganisatie heeft gekozen die bij u past, zullen zij contact met u opnemen om te bepalen wanneer de hulp in huis kan starten. De thuiszorgorganisatie van uw keuze neemt contact met u op zodra de huishoudelijke indicatie is ontvangen vanuit de gemeente. Het kan zijn dat het een paar dagen duurt voordat de zorgorganisatie de indicatie van de gemeente heeft ontvangen. De gemeente wijst u een aantal uren per week of uren om de week toe. Soms komt het zelfs voor dat het maandelijks is. De gemeente bepaalt het exacte aantal uur en dagen per week waar u recht op heeft.
Welke werkzaamheden worden er gedaan?
Als de indicatie bij de door u gekozen thuiszorgorganisatie binnenkomt, zal er met u contact opgenomen worden. Er vindt een intake met u plaats over welke werkzaamheden er in de woning gedaan moeten worden en wat uw leefsituatie is. De werkzaamheden verschillen per huishouden. En ook het aantal uur verschilt per cliënt. Dit hangt af van de indicatie die afgegeven is.
Wanneer komt de huishoudelijke hulp langs?
Zodra de intake is geweest, ontvangt u per post een zorgmap. Hierin vindt u alle informatie die u nodig heeft om ons te kunnen bereiken. Inclusief de zorgovereenkomst en het schoonmaakplan. Uw zorgcoördinator gaat na wanneer er een medewerker beschikbaar is en zal met u overleggen of dat u ook uitkomt. Als dat zo is, zal de medewerker huishoudelijke zorg worden ingepland en kan de ondersteuning starten. De hulp kan aan de hand van het schoonmaakplan aan de slag. Deze is samen met u opgesteld tijdens de intake. Het schoonmaakplan kunnen u en uw hulp in de zorgmap terugvinden.
Ontvang ik een factuur van de thuiszorgorganisatie?
Op de vraag of u van de thuiszorgorganisatie een rekening krijgt, kunnen wij heel kort zijn. U zult van de thuiszorgorganisatie geen rekening ontvangen, omdat u zorg ontvangt vanuit de WMO. U krijgt daarom via het CAK (Centraal Administratie Kantoor) een rekening waar de maandelijkse eigen bijdrage aan betaald wordt. Zij brengen dit maandelijkse abonnementstarief, zoals ze dit noemen, bij u in rekening. Dit zal door middel van een acceptgiro of maandelijkse afschrijving plaatsvinden. De kosten zullen nooit meer worden dan het bedrag van € 19,-. Tenzij er een landelijke verhoging vanuit het CAK zal worden doorgevoerd. Hiervan wordt u uiteraard op de hoogte gebracht door middel van een brief en e-mail.
Meer weten?
Heeft u hulp nodig en wilt u meer weten over huishoudelijke hulp en de vergoeding van uw gemeente via de WMO? Onder Hulpaanbod en informatie hebben wij de belangrijkste informatie verzameld. Maar u kunt natuurlijk ook altijd rechtstreeks contact met ons opnemen.
Wil jij werken in de huishoudelijke hulp? Bekijk onze thuiszorg vacatures en huishoudelijke hulp vacatures!