AAA

Privacy Policy

Artikel 1 Begrippen
Cliënt Degene die de huishoudelijke ondersteuning geleverd krijgt.
Medewerker Degene die de huishoudelijke ondersteuning bij de cliënt uitvoert.
Derden Anderen dan de cliënt, de medewerker of Docura. Bijvoorbeeld: het CAK.
Persoonsgegevens De gegevens van de cliënt.

Artikel 2 Doel en reikwijdte protocol
Dit protocol is bedoeld om gegevens van cliënten te beschermen. Het protocol is geldig zolang een cliënt in zorg is bij Docura. Nadat de cliënt uit zorg is, worden de gegevens 10 jaar bewaard, daarna worden ze
vernietigd. De cliëntenmap bij de cliënt thuis behoort tot de eigendommen van de cliënt. De cliënt of
zijn/haar vertegenwoordiger kan ervoor kiezen deze te bewaren of te vernietigen na beëindiging van de
zorg. Medewerkers van Docura dienen te handelen conform dit protocol.

Artikel 3 Correct omgaan met persoonsgegevens
De informatie over de cliënt is van persoonlijke aard. Dit betekent dat deze informatie rechtmatig verkregen moet zijn en ter zaken doende. Hier moet vertrouwelijk mee omgegaan worden. Binnen de organisatie zijn afspraken gemaakt wie toegang heeft tot deze informatie. Dit betreft zorgcoördinatoren, directie, ondersteuners en overig kantoorpersoneel heeft toegang tot de (digitale) clientdossiers. Dit om een correcte uitvoering te garanderen en ten behoeve van kwaliteitscontroles en monitoring. Alle medewerkers van Docura moeten op de hoogte zijn van dit privacy protocol. Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP) wordt nageleefd. Incidenten worden gemeld en geregistreerd.

Artikel 4 Informeren en toestemming vragen
Cliënten moeten geïnformeerd worden waarvoor hun persoonlijke informatie gebruikt wordt. Dit kan zijn
voor in het dossier in het plansysteem of voor in het werkplan, maar ook voor het aanleveren van gegevens bij derden (bijvoorbeeld CAK). Hiervoor moet cliënt toestemming geven door middel van het tekenen van de zorgovereenkomst.

Artikel 5 Opslag informatie
Persoonsgegevens worden vastgelegd in een dossier, met als doel het verlenen van kwalitatief goede
dienstverlening aan cliënten. Er worden niet meer gegevens verzameld dan strikt noodzakelijk voor het
correct uitvoeren van de hulpvraag. De medewerkers moeten door hen verzamelde persoonsgegevens van
cliënten retourneren of vernietigen en mogen deze niet in eigen beheer houden.
Indien de cliëntenmap voor controle naar kantoor moet, moet de cliënten toestemming verlenen aan de
medewerker om het dossier mee te nemen. Hiervoor moet het formulier ‘uitleen cliëntenmap’ getekend
worden door cliënt. De computers op kantoor zijn beveiligd met een persoonlijk wachtwoord IP-beveiliging en MFA, zodat alleen gerechtigden toegang kunnen hebben tot de gegevens van de cliënt.

Artikel 6 Geheimhouding
Medewerkers en vrijwilligers zijn zich ervan bewust dat zij bij de uitvoering van hun werk in aanraking komen met informatie van vertrouwelijke of persoonlijke aard. Het is verplicht deze informatie te allen tijde geheim te houden.

Artikel 7 Recht op inzage en correctie
De cliënt heeft recht kennis te nemen van de op zijn persoon betrekking hebbende gegevens. Een verzoek hiertoe kan door de cliënt of diens wettelijke vertegenwoordiger worden ingediend bij de Docura. Hierbij gelden de volgende voorwaarden en regels:

  1. Binnen vier weken na schriftelijke aanvraag wordt hiervoor een afspraak gemaakt met de betrokkenen.
  2. In het gesprek wordt indien nodig uitgelegd wat in het dossier is vastgelegd en met welk doel.
  3. Beperking van recht op inzage geldt wanneer er gegevens van eventuele derden afgeschermd moeten blijven.
  4. De cliënt kan correctie, aanvulling, verwijdering of afscherming van gegevens vragen indien gegevens onjuist of onvolledig zijn, niet ter zake doende zijn voor de dienstverlening of tegenstrijdig zijn met afspraken/wetgeving.
  5. Aanpassing van gegevens, zoals vermeld in lid 4, worden binnen 8 weken gedaan. Mits het verzoek onjuist is, tegenstrijdig is met wet- en regelgeving of aanpassing niet in het belang van de betrokkene is. Afwijzing wordt altijd gemotiveerd.
  6. Na aanpassing worden derden z.s.m. geïnformeerd over de aanpassing en wordt geëist dat dit ook bij hen gewijzigd wordt.

Artikel 8 Wettelijke vertegenwoordiging
Indien de cliënt door leeftijd, verstandelijke of lichamelijk beperking niet in staat is om zijn/haar eigen zaken te regelen, is de wettelijk vertegenwoordiger gemachtigd om de belangen van de cliënt te behartigen. Als de cliënt geen wettelijk vertegenwoordiger heeft, dan mag de echtgenoot/echtgenote, vader/moeder of zoon/dochter de taak voor wat betreft het privacy protocol op zich nemen.

Slotbepaling
De cliënt kan, bij een eventuele klacht, een beroep doen op de klachtenregeling van Docura. De betrokkene kan zich eveneens wenden tot het College bescherming persoonsgegevens met het verzoek te bemiddelen of te adviseren in een geschil met Docura.